Lovitură neașteptată pentru gigantul Lidl. Anunțul care îi va surprinde pe clienți, s-a prăbușit profitul în doar un an

de: Andrei Tilimpea
25 09. 2023

Lidl a suferit o scădere semnificativă a profiturilor în ultimul exercițiu financiar.

Rezultatul net a scăzut cu aproape jumătate de miliard de euro. Cu toate acestea, retailerul a înregistrat în continuare al treilea cel mai mare profit anual din istoria companiei, arată publicația germană Lebensmittelzeitung.

Lidl a înăsprit frâna cheltuielilor începând cu anul financiar 2022/23. Expansiunea a încetinit și, potrivit rapoartelor, se fac chiar economii la cheltuieli. Prețurile de vânzare sunt, de asemenea, uneori mai puțin agresive decât de obicei.

Motivul pentru creșterea nervozității din Neckarsulm este scris în alb și negru în cel mai recent bilanț pentru exercițiul financiar 2022/23 (28 februarie), care a fost acum publicat: Profitul net se datorează în special costurilor crescute pentru energie, transport și achiziționarea de bunuri, precum și costurile de finanțare pentru Lidl Stiftung & Co. KG. a scăzut cu aproape 500 de milioane de euro la 1,64 miliarde de euro.

Reducerea costurilor de finanțare

În ultimul exercițiu financiar, Fundația Lidl, în calitate de companie principală, cu vânzări de 81,8 miliarde de euro (net), a reprezentat 71% din volumul total de afaceri al celei mai mari divizii Schwarz. Vânzările companiilor naționale din Germania și Franța, care împreună sunt de așteptat să se ridice la 43 de miliarde de euro, sunt incluse doar parțial în cifre. Grupul Schwarz ridicase deja vânzările anuale consolidate pentru Lidl la 114,8 miliarde de euro în mai, conform sursei citate.

În ciuda creșterii neașteptate a volumului de afaceri cu 22,6%, profitul brut a crescut cu doar 10%, având în vedere prețurile de achiziție semnificativ mai mari. Aceasta înseamnă că Lidl nu a transferat clienților creșteri de preț de aproximativ 3 miliarde de euro anul trecut. Cu toate acestea, scăderea câștigurilor s-a datorat în principal deprecierii mai mari și evoluțiilor ratelor dobânzii.

Lidl subliniase deja costurile de finanțare majorate în primăvară, acum există cifrele corespunzătoare: În loc de cifra anterioară de 150 de milioane de euro, elementul de dobândă din cel mai recent cont de profit și pierdere al Fundației Lidl se ridică la 360 de milioane de euro.

Depozitele nealimentare excesive, combinate cu investițiile ridicate în continuare, au condus la creșterea nivelului de îndatorare al retailerului, ceea ce aduce acum o presiune suplimentară: datoria financiară netă a Fundației Lidl a crescut cu 36,2%, până la 14,8 miliarde de euro.

Săptămâna trecută, Banca Centrală Europeană și-a majorat rata cheie a dobânzii cu încă 0,25 puncte, până la 4,5%. În anul curent, costurile de finanțare sunt probabil să crească din nou cu o sumă de trei cifre de milioane. Până în iulie 2022, dobânda cheie a fost de 0 la sută.

Concluzia a fost că firma cu sediul în Neckarsulm a avut un randament net de 2,0 la sută – un număr care îi face pe cei din interiorul Lidl să se cutremure. În ultimii ani, compania a câștigat de obicei 3 până la 3,5 la sută după taxe.

În prezent, planificarea prevede doar menținerea rezultatului anului precedent în timp ce vânzările cresc.